TSMT I. - Okosító torna
Kedves Szülők!
,,
Örömmel tájékoztatunk benneteket, hogy intézményünkben a bölcsődei ellátás keretében a bölcsődei ellátáson túl – a Mályi Község Önkormányzata által támogatott fizetős szolgáltatásként - speciális tanácsadásként kívánjuk nyújtani a bölcsődei gyermekek Longitudinális Komplex Vizsgálatát (LongiKid©), valamint azt követően a TSMT I. terápiát.
Longi Kid Komplex Gyermekfelmérés
Korai diagnosztika - Longitudinális komplex vizsgálat (LongiKid©) 3 hónapos kortól 11 éves korig.
A LongiKid© egy olyan egyedülálló és rendkívül részletes, diagnosztikai eljárás, amely alkalmas a gyermek mozgásos és kognitív, figyelmi fejlődésprofiljának jellemzésére 3 hónapos kortól 11 éves korig, és amellyel azonosíthatók az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érési zavar.
A LongiKid© eszközrendszere 2013-ban Magyar Terméknagydíjat is nyert. Találhatóak benne játékok, mérőeszközök, az egyensúlyi rendszert tesztelő eszközök, szemészeti szűrőeljárások, valamint saját feladatlapok is, melyek a grafomotorika, a vizuális feldolgozás és nyelvi terület feladatait tartalmazzák. Az eszközök nagy része alkalmazható a vizsgálatban és a terápiában egyaránt.
A LongiKid© 11 nagyobb területet különböztet meg és 85 megfigyelési szempontot, tartalmaz:
A vizsgálati eredmény egyaránt informatív az egészségügyben, az oktatásügyben dolgozó szakembereknek és a pszichológusoknak.
A vizsgálat után a szülő maga is látja, hogy van-e elmaradás, illetve látja az elmaradás fokát, de a százalékban kimutatott teljesítmény is objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét.
A vizsgálat eredménye alapján megtudjuk, hogy a gyermeknek szüksége van-e valamilyen fejlesztésre. Ha igen, az eredmények azt is megmutatják, hogy egyéni vagy csoportos formában.
A LongiKid© egy olyan egyedülálló és rendkívül részletes, diagnosztikai eljárás, amely alkalmas a gyermek mozgásos és kognitív, figyelmi fejlődésprofiljának jellemzésére 3 hónapos kortól 11 éves korig, és amellyel azonosíthatók az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érési zavar.
A LongiKid© eszközrendszere 2013-ban Magyar Terméknagydíjat is nyert. Találhatóak benne játékok, mérőeszközök, az egyensúlyi rendszert tesztelő eszközök, szemészeti szűrőeljárások, valamint saját feladatlapok is, melyek a grafomotorika, a vizuális feldolgozás és nyelvi terület feladatait tartalmazzák. Az eszközök nagy része alkalmazható a vizsgálatban és a terápiában egyaránt.
A LongiKid© 11 nagyobb területet különböztet meg és 85 megfigyelési szempontot, tartalmaz:
- Vizuális terület
- Auditív terület
- Taktilis terület
- Nyelvi terület (kifejező és befogadó nyelvi készség)
- Izomtónus
- Beállító és egyensúlyi reakciók
- Archaikus reflexek
- Nagymozgások
- Finom mozgások
- Szociális terület
- Kognitív funkciók
A vizsgálati eredmény egyaránt informatív az egészségügyben, az oktatásügyben dolgozó szakembereknek és a pszichológusoknak.
A vizsgálat után a szülő maga is látja, hogy van-e elmaradás, illetve látja az elmaradás fokát, de a százalékban kimutatott teljesítmény is objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét.
A vizsgálat eredménye alapján megtudjuk, hogy a gyermeknek szüksége van-e valamilyen fejlesztésre. Ha igen, az eredmények azt is megmutatják, hogy egyéni vagy csoportos formában.
TSMT-I. Terápia
A TSMT terápia megkezdése előtt minden esetben felmérést kell végezni, hogy pontos diagnosztika segítségével gyermeke személyre szabottan, számára tervezett feladatsorokat kaphasson.
A vizsgálat után a szülő is látja, hogy van-e elmaradás, az milyen mértékű, és a százalékban kimutatott teljesítmény objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét.
Milyen tünetek megléte esetén ajánlott a TSMT terápia:
A vizsgálat után a szülő is látja, hogy van-e elmaradás, az milyen mértékű, és a százalékban kimutatott teljesítmény objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét.
Milyen tünetek megléte esetén ajánlott a TSMT terápia:
Mi az a TSMT – okosító torna?
Jelentése: Tervezett Szenzomotoros Tréning. A TSMT a mozgató és az érzékelő rendszer összehangolásával történő fejlesztés 3 hónapostól 14 éves korú gyermekek számára.
A módszer alkalmazása során több, mint 1000 aktív és passzív mozgásos feladatból állítja össze a terapeuta a fejlesztési céloknak leginkább megfelelő feladatsort.
A mozgások rendszeres és többszöri átélésének célja az eltérően fejlődő idegrendszeri struktúrák érésének beindítása, működésük optimalizálása. A terápia során az esetlegesen még aktív csecsemőkori reflexek leépítése, az izomtónus normalizálása, a különböző érzékelési csatornák ingerlése, és általuk az idegrendszer stimulálása történik, mely pozitív hatással van a figyelemre, emlékezetre, a mozgáskoordinációra, a szabályozási folyamatokra, általuk a mozgás pontosabb, a gondolkodási folyamatok összetettebbek, a viselkedés szervezettebb lesz.
Az egyéni TSMT terápia a szülő bevonásával történik; a gyermekkel otthon elvégzendő feladatsor készül.
TSMT torna közben olyan gyakorlatokat alkalmazunk, melyek a gyermekek idegrendszerére vannak hatással, hiszen olyan érzékelési csatornákat vesz célba, amely a gyermek mozgásfejlődése során meghatározó jelentőséggel bírnak.
A terápiát okosító tornának is nevezik, hiszen ép intellektus mellett segít a részképességek fejlesztésében, de komoly segítséget jelent a különféle problémákkal küzdő gyermekek számára is.
A tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) feladatsora a felmérés eredményének megfelelően egyénre szabott, nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik, ezért a feladatokat otthon felcserélni, a feladatsort másnak átadni nem lehet!
A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.
Hogyan zajlik a TSMT-I. Terápiás ellátás?
Egyéni terápia azoknak a gyermekeknek javasolt leginkább, akik a felmérés során nehezen együttműködők vagy akár nem hozhatók feladathelyzetbe. Illetve akiknek az előzetes felmérés eredménye ezt indokolja.
Tervezett, egyénre szabott feladatsorokat ír a terapeuta a gyermek tüneteinek megfelelően, amiket otthon végezhető formában az előre megbeszélt utasítások alapján kell végrehajtani.
A feladatok játékosak, figyelembe veszik az adott életkori sajátosságokat, testi és szellemi adottságokat.
Változatos eszközök használatával (nagy labda, szőnyeg, billenő lap, labda, gördeszka, stb.) meghatározott mozgásokat, gyakorlatokat végeznek. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik a gyermekek kommunikációja és anyanyelvi készségei is.
A rendszeresen, lelkiismeretesen végzett tornasort 8-12 hét után kell nehezíteni, új tornát adni.
Általában 3-6 tréningre van szükség, hogy a torna hatására elmúljanak a tünetek, korának megfelelően teljesítsen a gyermek.
A módszer alkalmazása során több, mint 1000 aktív és passzív mozgásos feladatból állítja össze a terapeuta a fejlesztési céloknak leginkább megfelelő feladatsort.
A mozgások rendszeres és többszöri átélésének célja az eltérően fejlődő idegrendszeri struktúrák érésének beindítása, működésük optimalizálása. A terápia során az esetlegesen még aktív csecsemőkori reflexek leépítése, az izomtónus normalizálása, a különböző érzékelési csatornák ingerlése, és általuk az idegrendszer stimulálása történik, mely pozitív hatással van a figyelemre, emlékezetre, a mozgáskoordinációra, a szabályozási folyamatokra, általuk a mozgás pontosabb, a gondolkodási folyamatok összetettebbek, a viselkedés szervezettebb lesz.
Az egyéni TSMT terápia a szülő bevonásával történik; a gyermekkel otthon elvégzendő feladatsor készül.
TSMT torna közben olyan gyakorlatokat alkalmazunk, melyek a gyermekek idegrendszerére vannak hatással, hiszen olyan érzékelési csatornákat vesz célba, amely a gyermek mozgásfejlődése során meghatározó jelentőséggel bírnak.
A terápiát okosító tornának is nevezik, hiszen ép intellektus mellett segít a részképességek fejlesztésében, de komoly segítséget jelent a különféle problémákkal küzdő gyermekek számára is.
A tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) feladatsora a felmérés eredményének megfelelően egyénre szabott, nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik, ezért a feladatokat otthon felcserélni, a feladatsort másnak átadni nem lehet!
A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.
Hogyan zajlik a TSMT-I. Terápiás ellátás?
Egyéni terápia azoknak a gyermekeknek javasolt leginkább, akik a felmérés során nehezen együttműködők vagy akár nem hozhatók feladathelyzetbe. Illetve akiknek az előzetes felmérés eredménye ezt indokolja.
Tervezett, egyénre szabott feladatsorokat ír a terapeuta a gyermek tüneteinek megfelelően, amiket otthon végezhető formában az előre megbeszélt utasítások alapján kell végrehajtani.
A feladatok játékosak, figyelembe veszik az adott életkori sajátosságokat, testi és szellemi adottságokat.
Változatos eszközök használatával (nagy labda, szőnyeg, billenő lap, labda, gördeszka, stb.) meghatározott mozgásokat, gyakorlatokat végeznek. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik a gyermekek kommunikációja és anyanyelvi készségei is.
A rendszeresen, lelkiismeretesen végzett tornasort 8-12 hét után kell nehezíteni, új tornát adni.
Általában 3-6 tréningre van szükség, hogy a torna hatására elmúljanak a tünetek, korának megfelelően teljesítsen a gyermek.
Díjazás és egyéb tudnivalók
- LongiKid© vizsgálat: Szülői igény esetén a gyermeket a LongiKid vizsgálattal felmérem. Amennyiben észrevesszük a bölcsődében valamelyik gyermek fejlődési eltérését, úgy azt jelzem a szülőnek és javaslom a vizsgálat elvégzését.
- Tornasor írása: A vizsgálati eredmény és szülői igény függvényében a gyermek előzetes felmérése alapján, a tüneteinek megfelelően, meghatározom a szükséges fejlesztőeszközöket és írok egy tornasort, melyet a szülőnek és gyermeknek a következő konzultáción betanítok.
- Betanítás: Betanítom a feladatsort, hogy az eszközöket teljes biztonságban és megfelelően tudják alkalmazni. A betanított tornasort a szülő az otthonukban végzi gyermekével, heti több alkalommal a megbeszéltek alapján. A feladatok egymásra épülnek, és eszközigényesek, így biztosítva a gyermek számára a fejlődést, változatosságot és élménygazdagságot. Megmutatom a feladatokhoz kapcsolódó énekeket, mondókákat. A feladatok sorrendjét a szülő nem cserélheti fel, nem hagyhat el belőle és megszakítás nélkül kell elvégezni. Mivel minden tornasor a gyermek adott fejlettségi szintje és problémái alapján készül, így az át nem ruházható!
- Kontroll: Három hét elteltével kontrollon a szülő és a gyermek ellátogat hozzám és együtt elvégezzük a feladatokat. Ekkor az esetleges alul-, vagy túltervezett feladatokat korrigálom. A kontrollvizsgálat keretében ellenőrzöm az aktuális állapotot, és a szülőkkel való beszélgetés alapján változtatom a tornasort attól függően, hogy a gyermek mennyire tudta elsajátítani/megoldani a feladatokat.
- Az otthoni torna folytatása: Egy-egy tréninget 8–12 hétig kell a gyermek állapotának megfelelően, előírt mennyiségben és rendszeresen végrehajtani. A terapeutával folyamatos kapcsolattartás biztosított.
Mivel a terápiás tevékenységekkel eltöltött munkaórám maximum heti 20 óra, így egyéni tornáztatásra korlátozottan van lehetőség. Első sorban azoknak a gyermekeknek ajánlott, akik SNI-ről, vagy korai fejlesztésről szakértői véleménnyel rendelkeznek és az otthoni 3-5 tornáztatás
valamiért nem megoldható. Minden igény esetén a terapeuta egyénileg bírálja az erre vonatkozó igényeket.
LongiKid felmérés menete
a) Anamnézis: előzetes vizsgálati anyagok, felmérőlap, SPD kérdőív bekérése, elemzése
b) Longitudinális komplex állapot és mozgásvizsgálat elvégzése
c) Diagnosztika: az anamnézis és a komplex állapot és mozgásvizsgálat eredményeinek értékelése, vélemény és javaslatírás, megbeszélés
A vizsgálatok részben a kéreg alatti szabályzás érettségét-éretlenségét, a primitív reflexek fennmaradását-beépülését, illetve a mozgáskoordináció, a testvázlat, a taktilis érzékelés (a különböző erősségű és eredetű érintések testen való érzékelés) és a ritmus-visszaadás pontosságát térképezik fel.
Ezen vizsgálati eljárások során az idegrendszer érettsége, szervező-szabályzó működése figyelhető meg.
A gyenge eredményt felmutató gyerekeknél éppen ezért organikus éretlenség, illetve a szenzoros integráció elmaradása valószínűsíthető, ezekben az esetekben TSMT egyéni terápia javasolt.
A TSMT nagy jelentősége abban van, hogy gazdag feladattárral dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy minden gyermekre egyénre szabjuk a terápiát. Más gyermekre ugyanaz a tornasor nem alkalmazható.
Ráfordított heti munkaidő
A LongiKid© vizsgálatra és a TSMT terápiára fordított heti munkaidő 20 óra az alábbi
bontásban:
Napi 2 óra (9-11 óra között) gyermekekkel töltött idő, mely lehet LongiKid© vizsgálat; tornasor betanítás; egyéni tornáztatás; bölcsődei csoportos foglalkozás.
Napi 2 óra TSMT-vel kapcsolatos dokumentációs, előkészítési, értékelési munkálatok.
Díjazás alakulása kedvezmények figyelembevételével
A terápia alatt nagyon fontos a rendszeresség, hiszen csak így tudnak az új mozgásformák megszilárdulni, így tud elindulni egy regressziós folyamat, és az organikusan éretlen idegrendszer minőségi javulása is csak így érhető el.
Jelentkezés és felvilágosítás kérése:
A jelentkezés és felvilágosítás kérése történhet telefonon, Seres Ágnes LongiKid vizsgáló és TSMT I. terapeutánál a +36 30 135 9183 telefonszámon.
Jelentkezés és felvilágosítás kérése:
A jelentkezés és felvilágosítás kérése történhet telefonon, Seres Ágnes LongiKid vizsgáló és TSMT I. terapeutánál a +36 30 135 9183 telefonszámon.